نکاتی درباره استفاده از لیزر در دندانپزشکی

«رفتم دندانپزشکی، دندانم را با لیزر پر کردم.» این جمله برایتان آشنا نیست؟ خیلی از بیماران ترمیم دندان‌هایشان با مواد هم‌رنگ دندان و نور دستگاه ویژه‌ای را که نورآبی تولید می‌کند، ترمیم دندان‌هایشان با لیزر می‌دانند ولی این به هیچ‌وجه لیزر نیست، دستگاهی ویژه به اسم «لایت‌کیور» است و نوری با طول موج خاص تولید می‌کند که می‌تواند مواد هم‌رنگ دندان را به دندانتان بچسباند.

ولی استفاده از لیزر در دندانپزشکی، تکنیکی جدید است که هم می‌تواند درد شما را هنگام درمان‌های دندانپزشکی کاهش دهد و هم دقت دندانپزشک را برای درمان بیماری‌های دهان و دندا‌‌نهایتان افزایش می‌دهد.
اگر سری به مطب‌های دندانپزشکی مدرن دنیا بزنید، دستگاه‌های لیزر را در کنار سایر تجهیزات مطب می‌بینید. بسیاری از بیماران از دندانپزشکشان می‌خواهند که در درمان دهان و دندانشان از لیزر استفاده کند. اگر شما هم برتری‌های لیزر را بدانید حتما وسوسه می‌شوید که چنین پیشنهادی به دندانپزشکتان بکنید.

چرا بعضی‌ها لیزر را ترجیح می‌دهند؟

• اگر قرار است در بخشی از دهانتان جراحی انجام شود مثل جراحی دندان عقل نهفته، دیگر پس از برش با لیزر نیاز به بخیه زدن نیست.
• برخی از درمان‌های دندانپزشکی با استفاده از لیزر نیاز به تزریق داروی بی‌حسی ندارد بنابراین دیگر از شر تزریق دردناک خلاص می‌شوید.
• در اعمال جراحی لثه با استفاده از لیزر، خون‌ریزی از لثه بسیار کاهش می‌یابد چون طیف پرانرژی لیزر، سبب لخته شدن سریع خون در رگ‌های بریده شده و بنابراین خون‌ریزی خیلی سریع پایان می‌یابد بنابراین دیگر لازم نیست پس از جراحی دهان ساعت‌ها طعم بد خون را در دهانتان تحمل کنید.
• عفونت‌های دهان پس از استفاده از لیزر برای درمان‌های دندانپزشکی کاهش می‌یابد چون نور پرانرژی لیزر، میکروب‌ها را از بین می‌برد و دهانتان را استریل می‌کند. این خصوصیت از تبخال، آفت و یا حتی عفونت زخم‌ها پس از جراحی و عفونت زیردست دندان جلوگیری می‌کند.
• زخم‌های دهان خیلی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

لیزر و تجربه‌ای جدید از مطب دندانپزشکی

اگر دندانپزشکی دوره‌های استفاده از لیزر را گذرانده باشد و تجهیزات آن را در مطب خود داشته باشد می‌تواند درمان‌های دندانپزشکی شما را با دقت بیشتری انجام دهد و از سوی دیگر، طیف درمان‌های بیشتری را برایتان انجام دهد. لیزر، دست دندانپزشک شما را برای بسیاری از درمان‌های زیر باز می‌گذارد:
•خلاصی از شر تومورهای خوش‌خیم:
بسیاری از تومورهایی که در لثه‌ها، کام، گونه و یا حتی لب‌ها سر و کله‌شان پیدا می‌شود، تومورهایی خوش‌خیم هستند. با استفاده از این لیزرهای دندانپزشکی می‌توان این تومور‌ها را بدون درد و برش از دهان حذف کرد.
• یک پوسیدگی کوچولو:
همیشه پوسیدگی‌های بزرگ دندان از یک پوسیدگی کوچک آغاز می‌شوند. با استفاده از لیزرهای دندانپزشکی، دندانپزشک شما می‌تواند کوچک‌ترین پوسیدگی را روی دندا‌‌نهایتان تشخیص دهد و به موقع آن را ترمیم کند.
• خداحافظی با تبخال: تبخال‌هایی که روی لب پیدا می‌شود، درد و ناراحتی زیادی دارد و دو هفته طول می‌کشد که از شرشان خلاص شوید. با استفاده از لیزر‌ها می‌توانید درد تبخال را کاهش دهید و خیلی زود‌تر از دست آن‌‌ رها شوید.
• جراحی لثه بی‌درد و خون‌ریزی:
خیلی از اوقات برای اینکه دندانپزشک روکش خوبی برای دندانتان بسازد، لازم است با استفاده از جراحی مقداری از لثه بیمار و استخوان را بردارد تا به لثه و استخوان سالم برسد. با استفاده از لیزر، این‌ «افزایش طول تاج» خیلی سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌گیرد.
• ترمیم دندان بدون بی‌حسی و دریل:
اگر از لیزرهای ویژه تراش بافت سخت دندان (مینا و عاج) استفاده کنید، دیگر نه نیازی به تزریق دردناک ماده بی‌حسی است و نه نیاز است صدای گوش‌خراش دریل‌ها را برای تراش دندان تحمل کنید. لیزر می‌تواند میکروب‌هایی که سبب پوسیدگی دندان می‌شوند، از بین ببرد و در ‌‌نهایت ترمیم دندان روی سطح محکمتر و سالم‌تری انجام می‌شود.
• درمان زبان کراواتی:
گاهی در برخی از کودکان زبان به کف دهان چسبیده است و این کودکان نمی‌توانند درست شیر بخورند و حتی صحبت کنند. این اختلال رشدی تکاملی را «زبان کراواتی» می‌گویند. در سنین پایین، جراحی و آزاد کردن زبان دشوار است. با استفاده از لیزر می‌توان به راحتی عمل جراحی آزاد کردن زبان را در کودکان خردسال انجام داد.
• سفید کردن دندا‌ن‌ها:
پیش از این، از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شد ولی وقتی نور لیزر روی این مواد شیمیایی سفیدکننده متمرکز شود، فرآیند سفید شدن دندا‌‌نهایتان خیلی سریع‌تر انجام شده و در‌‌نهایت، از نتیجه کار راضی‌تر خواهید بود.
• رهایی از حساسیت دندانی:
اگر یک یا تعدادی از دندا‌‌نهایتان پس از خوردن بستنی یا چای داغ ناگهان دردتیزی می‌گیرد، آن دندان‌ها حساس شده‌اند. لیزر درمان جدیدی برای رهایی از شر این دردهای تند و تیز برای همیشه است چرا که با انعقاد پروتئین‌ها، دهانه لوله‌های ریز داخل ساختمان دندان را مسدود کرده و حساسیت دندانی شما بهبود پیدا می‌کند.

لیزرهای نرم، لیزرهای سخت

لیزرهایی که این روز‌ها در مطب‌های دندانپزشکی در دنیا استفاده می‌شوند، دو دسته است.
لیزر‌ها برای تراش ساختمان سخت دندان مانند عاج و مینا و لیزر برای جراحی بافت نرم دهان، لثه، مخاط و زبان. لیزرهایی که توانایی‌ تراش بافت سخت دندان را دارند، به طور مسلم قدرت و انرژی بیشتری دارند و از آن‌ها می‌توان برای برداشتن پوسیدگی‌های دندان و تراش دندان و یا حتی برداشتن ترمیم‌های قبلی شکسته و آسیب‌دیده استفاده کرد، بدون اینکه دیگر نیازی به صدای دریل‌های گوش‌خراش باشد.
لیزرهای بافت نرم، درد کمتری را هنگام جراحی دهان برای شما ایجاد می‌کنند و محل جراحی خیلی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. از سوی دیگر، از لیزر‌ها می‌توان برای دیدن داخل دندان و تصویربرداری از تومور‌ها استفاده کرد بدون اینکه شما مجبور باشید خطرات تابش اشعه X را به جان بخرید.
منبع: هفته‌نامه سلامت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *