سفید کردن دندان (Bleaching)

e31ace2a15a7c70645ad83df9ecd43b0_XL

 

علـل بد رنگی دندانی

  1. بد رنگی سطحی ناشی ازجرم،پلاک،رنگ های غذایی، تنباکو و سیگار
  2. بدرنگی لبه پرکردگی ها و داخل ترک های دندانی
  3. بـــدرنگی هـــای نــاشی از آنتــی بیوتیک تتراسایکلین

راههای درمان بدرنگی درمان

همان گونه که توضیح داده شد، بدرنگی های دندانی علل متفاوتی دارند و درمان آنها نیز باید بر حسب عامل بروز آن انتخاب شود.

  •  جرم گیری و پالیش دندان ها: این روش ساده ترین شیوه درمان و نخستین گام در کلیه درمان های زیبایی است. بخصوص در مواردی که تغییر رنگ به علت جرم و پلاک و رنگ گرفتگی سطحی دندان ایجاد شده باشد.
  •  سفید کردن: در این روش از یک ماده آزاد کننده اکسیژن استفاده می شود که می تواند موجب سفید شدن دندان ها گردد.
  • ترمیم های کامپوزیت (پرکردگی های سفید): کامپوزیت ها مواد پر کردنی سفید رنگی هستند که اکثرا توسط نور آبی پلیمریزه یا سخت می شوند (به اصطلاح لایت کیور یا نور درمانی می شوند). از این مواد می توان برای ترمیم یا حتی پوشش دادن سطح خارجی دندان بدرنگ استفاده کرد.
  •  لامینیت کردن: لامینیت کردن عبارتست از پوشاندن سطح دندان با یک لایه نازک چینی یا کامپوزیت. برای مثال، میتوان آن را به ناخن مصنوعی تشبیه کرد. لامینیت های چینی در لابراتوار و توسط تکنسین دندانی ساخته می شوند و سپس دندان پزشک آنها را روی دندان بیمار بطور دائمی نصب می کند.
  •  روکش کردن: در مواردی که تخریب تاج دندان شدید بوده یا تغییر رنگ آن به حدی زیاد باشد که آن را نتوان با روش های فوق برطرف نمود ، به ناچار باید از این روش درمانی سود جست.

12

در مواردی که دندان به علت وارد آمدن ضربه، پوسیدگی شدید یا معالجه عصب سیاه می شود، پس از انجام معالجه عصب صحیح، ابتدا باید تمام مواد تیره و خون مرده از داخل تاج دندان تمیز شده، سپس مواد سفید کننده را داخل تاج دندان قرار داد و روی آن را پانسمان نمود. این ماده باید حدود یک تا دو هفته داخل تاج دندان باشد تا بتواند بدرنگی را برطرف کند. بدرنگی های سیاه و خاکستری بهتر از بدرنگی های نارنجی به بلچینگ پاسخ می دهند. گاهی اوقات نیاز به چند جلسه درمان خواهد بود. پس از سفید شدن تاج دندان به حد لازم، مواد سفید کننده از داخل تاج خارج شده و پس از یک هفته پانسمان ، با کامپوزیت پر می شود.

34

بليچینگ يا سفيد كردن دندان

يكي از پر تقاضاترين خدمات زيبايي دندانپزشكي روشن كردن رنگ دندانهاست. در آمريكا بر اساس آمار 86% بزرگسالان حداقل يكي از روشهاي سفيد كردن دندان را تجربه كرده اند. رنگ طبيعي دندان افراد مختلف با هم متفاوت است و تابع ژنتيك آنهاست. به علاوه با افزايش سن مواد غذايي رنگ زا مانند چاي و قهوه، مصرف برخي از داروها بخصوص در دوران كودكي، سيگار، بهداشت ضعيف و …… موجب مي شوند از رنگ دندان خود راضي نباشيد.
روش كلي استفاده از ماده ای است كه با انرژي فعال شده و با آزاد كردن راديكالهاي آزاد اكسيژن رنگدانه هاي سطح مينا از بين مي برد. پس توجه داشته باشيد با اثرگذاري روي مينا، به عاج يا اعصاب دندان هيچ گونه آسيبي وارد نمي شود.
آخرين تكنيك ارائه شده استفاده از دستگاههاي ليزر مي باشد. انرژي ليزر باعث افزايش راديكالهاي آزاد ژل سفيد كننده مي گردد و اين كار به طور قابل ملاحظه اي این عمل را تسريع مي كند. در نتيجه كاهش زمان درمان احتمال ايجاد حساسيت به حداقل مي رسد. سفيد كردن دندانها با ليزر معمولاَ گران تر از ساير روشها به نظر ميرسد ولي باارزيابي تعداد جلسات كم درماني (تنها یک یا دو جلسه) و مدت اثر طولاني تر آن انتخاب آن مقرون به صرفه تر مي گردد.

 کاربرد ليزر در سفید کردن:
این روش ايمن تر از ساير روشهاست. طول جلسه درماني كوتاه تر است.آسيبي به دندان و بافت اطراف آن وارد نمي سازد. مدت اثر طولاني تري نسبت به ساير روشها دارد. در بد رنگي هاي شديد كه روشهاي ديگر ناكار آمدند به خوبي پاسخگوست. در بين روشهاي مختلف بهترين نتايج را داراست. حتي با يك جلسه درماني نتايج قابل ملاحظه اي ديده مي شود.

رنگ دندانها پس از سفید کردن چند درجه روشن می شود؟ این پرسش شاید اولین چیزی باشد که از دندانپزشک می پرسید. در تبلیغات زیادی می بینیم که ادعا شده است با یک بار استفاده از فلان تکنیک یا فلان مواد دندانهای شما 8، 9 تا 10 درجه روشن می شود ولی این یک فریب تبلیغاتی است.
برای اینکه بفهمید رنگ دندانهایتان جقدر روشن شده است باید رنگ آنها را قبل و بعد از درمان با هم مقایسه کنید.
سفید کردن دندانها روی افراد مختلف نتایج متفاوتی داشته است. در کل تمام دندانهایی که بلچینگ روی آنها انجام می شود روشن تر خواهند شد و حتی پس از طی مدت زمان نسبتاً طولانی با تیره شدن مجدد باز هم رنگ روشن تری از حالت اولیه خواهند داشت. اما میزان تغییر رنگ به عوامل گوناگونی بستگی دارد از جمله زمینه رنگ دندان پایه (دندانهایی که در زمینه آبی یا خاکستری دارند نسبت به آنهایی که در زمینه قهو ه ای یا زرد دارند دیرتر به درمان جواب می دهند).

پس از پلیچینگ چه مدت دندانها روشن باقی می مانند؟ تحقیقات نشان داده اند که بر اساس تکنیکهای به کار رفته بطور متوسط می توان پنج تا ده سال را در نظر گرفت. اما حفظ نتایج درمان تا حد زیادی به میزان رعایت توصیه های دندانپزشک توسط شما مربوط می شود.
آیا من کاندید مناسبی برای این کار هستم؟ به طور کلی منعی برای این درمان در هیچ گروهی وجود ندارد. تنها برای کودکان تا رسیدن با سن بزرگسالی توصیه نشده است. به علاوه بلچینگ تنها روی مینای دندان موثر است پس روی روکشها یا ترمیمهای کامپوزیتی قبلی موثر نمی باشد.
آیا بلیچینگ آسیب رسان است؟ بی خطر بودن این درمان توسط و مجامع علمی دانشگاهی تایید شده است.
بافتهای حساس اطراف و دندان توسط ماده ویژه ای محافظت می شوند و هیچ گونه حساسیت یاآسیبی به آنها وارد نمی گردد. بر اساس تکنیک انتخابی و طول جلسه درمانی میزان حساسیت ایجاد شده از عدم حساسیت تا یک حساسیت گذرای کوتاه مدت متفاوت است. به طور کلی آسیب جدی یا طولانی مدت در هیچ روشی گزارش نشده است.
مدت جلسه درمانی چقدر خواهد بود؟ با استفاده از تکنیک لیزر از زمان حضور بیمار روی یونیت تا پایان کار 30 تا 45 دقیقه زمان لازم است. بخش عمده این مدت صرف آماده سازی بیمار می گردد و زمان تابش اشعه تنها بین 10-15 دقیقه خواهد بود.

567

در مواردی که تغییر رنگ در لایه های سطحی مینا رخ داده باشد، ممکن است بلچینگ به تنهایی به نتیجه مطلوب نرسد و به مایکرابرژن نیاز باشد. در این روش ، سطح مینا به مقدار جزئی و نامحسوس، با خمیرهای ساینده برداشته می شود تا بدرنگی ها حذف شوند.

89

ترمیم کامپوزیت  (Composite Fillings)

کامپوزیت رزین ها همان مواد سفید ترمیمی هستند که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد اکثرا توسط نور آبی پلیمریزه و سخت می شوند. کامپوزیت ها با چسب های دندان پزشکی که اصطلاحا «باندینگ» نامیده می شوند، به دندان متصل می گردند. از جمله محسنات کامپوزیت ها علاوه بر زیبایی آنها ، حفظ نسج سالم دندان به هنگام مراحل پر کردن است. چون بر خلاف آمالگام (Amalgam) یا مواد سیاه که به هنگام پر کردن است. چون بر خلاف نتیجه منجر به تراشیده شدن قسمتی از نسج دندان می شود، کامپوزیت ها به دلیل قابلیت اتصالشان به نسج دندان، نیازی به این مراحل نداشته و از لحاظ حفظ نسج دندان ارجحیت دارند.
قابل ذکر است که کار با کامپوزیت ها نسبت به آمالگام نیاز به دقت و حساسیت بیشتری دارد. لذا بهتر است جهت ترمیم دندان هایتان با کامپوزیت، به دندان پزشکی که در این کار تبحر و تخصص دارند مراجعه نماید.

سفید کردن دندان11

طول عمر کامپوزیت ها در صورتی که هر چند ماه یک بار پالیش شوند و اگر بیمار نکاتی را که دندان پزشک متذکر می شود به خوبی رعایت کند، حدود 3 تا 8 سال است. بهتر است از دندان هایی که با کامپوزیت ترمیم شده اند برای شکستن تخمه، یخ، استخوان، مداد، ناخن و کلا اجسام سخت استفاده نشود، چون احتمال دارد ترک خورده و لب پر شوند. مصرف مواد رنگی مانند قهوه و شکلات ، بخصوص در بیست و چهار ساعت اول پس از ترمیم، باید به حداقل رسانیده شود.

لامینیت کردن (Porcelain Laminate Veneers)

لامینیت پوسته ای نازک از جنس چینی یا کامپوزیت است که سطح بیرون ولبه دندان ها را می پوشاند. این پوسته ها با مواد باندینگ و سیمان های کامپوزیتی به دندان متصل می شوند و در صورتی که خوب نگهداری شوند، طول عمری بین 5 تا 12 سال دارند. رنگ پذیری لامینیت های پرسلن کمتر از کامپوزیت ها است و در مورد افراد سیگاری کاربرد بیشتری دارد. به منظور اینکه فضایی برای قرار گرفتن پوسته های چینی باز بشود، ابتدا باید نیم تا یک میلیمتر از سطح خارجی و لبه دندان تراشیده شود. پس از این مرحله از دندان ها قالب گیری شده و این قالب به لابراتوار فرستاده می شود تا تکنسین دندان ساز لامینیت ها را روی گچ دندان فرم بدهد و بسازد. معمولا از جلسه اول کار تا تحویل گرفتن لامینیت ها از لابراتوار بین 7 تا 14 روز طول می کشد. در جلسه دوم، لامینیت ها توسط دندان پزشک روی دندان ها چسبانده می شوند.
هزینه لامینیت های چینی بیش از ترمیم با کامپوزیت است و در صورتی که به علت ضربه یا عدم نگهداری صحیح شکسته شوند، ترمیم آنها مشکل است و بهتر است تعویض شوند.

سفید کردن دندان1314

لازم به ذکر است که نکات زیر باید در مورد لامینیت های چینی مراعات گردد:

  •  عدم استفاده از مواد رنگی مانند قهوه و پرهیز از استعمال دخانیات در بیست و چهار ساعت ابتدای نصب لامین.
  •  رعایت بهداشت شامل استفاده مرتب و صحیح از مسواک و نخ دندان.
  •  بازبینی و پالیش لامینیت ها در صوت لزوم توسط دندان پزشک به فاصله هر سه تا شش ماه یک بار.
  • عدم استفاده از لامینیت ها برای خرد کردن اجسام سخت مانند تخمه ، یخ و استخوان.

روکش کردن (Capping)

مخرب ترین روش درمانی از لحاظ سلامت نسج دندان، روکش کردن است. در این روش حداقل بین نیم تا دو سوم نسج سالم دندان تراش می خورد تا فضای کافی برای روکش باز شود. روکش ها را بر حسب نوع ماده به کار رفته تقسیم بندی می کنند. متداول ترین نوع روکش ها، انواع چینی/ فلزی است که سطح داخل روکش از جنس فلز است و روی آن را با چینی می پوشانند. استحکام این روکش ها بسیار بالا است و درصورتی که خوب ساخته شوند ، از لحاظ زیبایی هدف بیمار و دندان پزشک را تامین می کنند. جنس فلز زیر این روکش ها متفاوت است و انواعی که حاوی طلا هستند، از لحاظ جذب لبه های روکش ارجح بوده و البته همانگونه که انتظار می رود، قیمت کار لابراتواری آنها نیز بالاتر از روکش های با فلز ارزان قیمت است.
نوع دوم روکش ها، انواع تمام چینی است که فاقد فلز هستند. این روکش ها درخشندگی بالاتری دارند و در دهان طبیعی تر به نظر می رسند. البته این روکش ها به علت آن که بدون فلز می باشند، استحکامی کمتر از روکش های چینی/فلزی دارند و بهتر است فقط برای قسمت های بکار روند که در معرض دید قرار دارند.
روکش ها را نیز همانند لامینیت چینی، تکنسین دندانی در لابراتوار می سازد و به همین سبب ، نیاز به چند جلسه کاری و قالب گیری از دندان ها دارد.

15161718

طول عمر روکش ها بین پنج تا پانزده سال است. ولی باید در نظر داشت این زمان به عوامل زیادی بستگی دارد که عبارتند از :

  • مهارت تکنسین در ساخت روکش.
  • مهارت دندان پزشک در کار خود.
  • رعایت بهداشت از طرف بیمار و مراجعه برای معاینات دوره ای شش ماهه.
  • وضعیت عصب زیرین دندان و ترمیم های قبلی آن.
  • چگونگی پاسخ لثه بیمار به روکش کار گذاشته شده.