لیزر بافت نرم Diode

9caa2793658f3cc387f216157300b1ce_XL

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

كاربرد لیزر بسیار مختلف و متنوع است. کارآیی لیزر از یك سی دی خوان ساده در كامپیوتر و یا اشعه ای كه برای خواندن «باركد» اجناس و نام محصولات در فروشگاه ها به كار می رود، تا بررسی یك میكروب از نظر وزن و تعیین میزان وزن هسته سلول می باشد.اخیرا لیزر جایگاهی ویژه نیز در کاربری درمانی دندانپزشکی به خود اختصاص داده است. لیکن به دلیل جدید بودن این تکنولوژی در کشور و تعداد بسیار اندک دستگاه های لیزری در ایران می توان اذعان نمود که تبلیغات مبنی بر ترمیم دندان با لیزر که در مجلات شاهد آن هستیم پایه علمی ندارد. اساسا عبارت ترمیم دندان با لیزر، چندان صحیح نیست. دندانپزشك می تواند دندان بیمار را با استفاده از لیزر تراش بدهد و در نهایت برای ترمیم دندان ها از «كامپوزیت» استفاده نماید. كامپوزیت ها مواد همرنگ دندان هستند كه به منظور پر كردن دندان به كار می رود.

توجه شما را به قابلیت های کاربرد لیزر که در این مرکز انجام می شود، معطوف می دارد:

استریل کردن کانال های اصلی و فرعی ریشه:

هدف اصلی درمان ریشه، حذف بافت های آلوده داخل ریشه و همچنین پر کردن آن می باشد. در روش های سنتی پس از حذف بافت های آلوده داخل ریشه،به کارگیری شوینده های داخل کانال چندان برای حذف باکتری های باقی مانده موثر نیستند. در حالیکه تابش لیزر پس از حذف بافت آلوده، کلیه باکتری های باقی مانده در داخل کانال و عمق عاج را از بین برده و محیطی کاملا استریل به وجود می آورد.

تحقیقات نشان داده اند که کاربرد لیزر، از 80 درصد درمان های ناموفق ریشه جلوگیری می نماید و در نتیجه در صرف وقت و هزینه بیمار جهت مراجعه دوباره و از دست دادن زود هنگام یک دندان جلوگیری می کند.

استریل کردن و حذف بافت های آلوده لثه:

چنین درمانی در روش های سنتی وجود ندارد و دندانپزشک شما تنها می تواند برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند که چندان کارآمد نیست و درمانی موقتی به شمار می رود. ولی با استفاده از لیزر، دندانپزشک می تواند کلیه بافت های آلوده و باکتری ها را از زیر لثه حذف نماید و این امر مهم می تواند از بیماری های شدید لثه ای که باعث تحلیل لثه و استخوان فک شما می شود جلوگیری کند.

جراحی هایی دقیق، استریل  و بدون خونریزی:

برش های بافت نرم در روش های سنتی توسط تیغ های جراحی انجام می شود که به دلیل خونریزی، کار را برای دندانپزشک سخت تر می کند. به علاوه برش ها به دلیل نیاز به اعمال نیروی زیاد توسط دندانپزشک چندان دقیق نیستند و به راحتی نیز می توانند آلوده گردند و یا آلودگی را به عروق خونی منتقل نمایند. به همین سبب بسیاری از بیماران با سابقه بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و….جهت انجام جراحی های دهان دچار مشکلات فراوانی می شوند. اما با استفاده از لیزر، برش های انجام شده کاملا استریل، کنترل شده و دقیق هستند. جلوگیری از خونریزی برای دندانپزشک امکان انجام جراحی در محیطی تمیز با دیدی عالی را فراهم می سازد.

انجام مرحله دوم جراحی ایمپلنت با حداقل خونریزی و درد:

در مرحله دوم جراحی های ایمپلنت ابتدا می بایست بافت لثه ایی روی ایمپلنت را برش داده و حذف کرد که در روش های معمول دندانپزشکی، توسط تیغ های جراحی انجام می شود. خونریزی پس از این جراحی امکان قالب گیری مناسب را در همان جلسه از دندانپزشک سلب می کند و در شرایط ایده آل می بایست قالب گیری به جلسه دیگری موکول گردد. اما با استفاده از لیزر، برش هایی بدون خونریزی در مرحله دوم به دندانپزشک این امکان را می دهد تا در همان جلسه قالب گیری انجام گیرد.

انجام تمامی مراحل ترمیمی و پالپوتومی (درمان ریشه دندان های شیری) بدون نیاز به مواد شیمیایی خطرناک :

یکی از مهمترین خاصیت های لیزر که بیش از این توضیح داده شد ترمیم بسیاری از پوسیدگی های بدون درد و نیاز به بی حسی است. بزرگترین مشکل در درمان پوسیدگی دندان های کودکان ترس از تزریق درد و صداهای ناهنجار توربین های دندانپزشکی است. اما لیزرها می توانند در اغلب موارد درمان هایی آسوده بدون درد، صدا، فشار و نیاز به بی حسی برای کودکان به همراه داشته باشند. همچنین در درمان بیماری های ریشه دندان های شیری، استفاده از لیزر در بررسی های کلینیکی جایگزین مناسبی برای مواد شیمیایی بسیار مضر متداول در دندانپزشکی می باشد.

سفید کردن دندان با لیزر:

امروزه روش های زیادی برای سفید کردن دندان وجود دارد که اغلب آن ها به اندازه کافی موثر هستند اما میزان آسیبی که به بافت دندانی وارد می شود، دراین روش ها با یکدیگر متفاوت است. این آسیب ها شامل سایش و ترک های ریز در سطح دندان و حساسیت های دندانی پس از سفید کردن می باشند.

ثابت شده است که لیزرها کمترین آسیب ممکن را به سطح دندان ها در روند سفید کردن دندان می رسانند و نه تنها موجب حساسیت دندانی نمی شوند بلکه حساسیت های قدیمی را نیز کاهش می دهند.

نکته مهم دیگر کاهش زمان مورد نیاز برای سفید کردن دندان در مطب می باشد که با استفاده از لیزر این زمان به نصف و در مواردی حتی تا یک چهارم روش های معمول کاهش می یابد.

بازسازی کلیه بافت ها، کنترل درد و التهاب:

لیزرها در توان های پایین دارای اثرات معجره آسایی می باشندکه به صورت معمول در مطب های دندانپزشکی غیر قابل انجام است.

لیزرها می توانند سرعت ترمیم بافت های آسیب دیده از جمله زخم ها یا محل برش های جراحی را چندین برابر افزایش دهند. در مواردی که به دلایلی عصب ها قطع یا فلج شده باشند، لیزرها می توانند آنها را ترمیم نمایند. همچنین لیزرها می توانند در کاهش انواع دردهای حاد و مزمن بسیار موثر باشند.