فیشورسیلانت به معنی مهر و موم کردن و بستن درز و شیار دندان است. فیشورسیلانت ماده ترمیمی و همرنگ دندان است که توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان‌ها پوشیده شده و بدین ترتیب شیارها کم عمق می‌شوند. استفاده از این روش به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

به طور معمول اولین دندان دایمی که در دهان کودک رویش می‌کند، دندان شماره شش یا اولین دندان آسیای بزرگ است. در برخی از کودکان، سطح جونده دندان شش تازه رویش یافته، دارای شیارها و فرو رفتگی‌های عمیقی است که با مسواک زدن تمیز نمی‌شود و خرده‌های مواد غذایی و میکروب‌ها در داخل این شیارها قرار می‌گیرد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.
برای از بین بردن این مشکل، قبل از اینکه این شیارهای عمیق پوسیده شوند، دندانپزشک شیارهای عمیق را با مواد فیشورسیلانت کم عمق می‌کند، به طوریکه با مسواک زدن سطح جونده دندان براحتی تمیز شود و بدین ترتیب از تجمع خرده‌های مواد غذایی و میکروب‌ها در داخل شیارها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری می‌شود.

sealant

بهترین زمان انجام فیشورسیلانت
زمان انجام فیشورسیلانت در اولین فرصت بعد از رویش دندان و قبل از پوسیده شدن آن است. با توجه به اینکه دندان شماره شش در سن شش سالگی و دندان شماره هفت (دومین دندان آسیای بزرگ دایمی) حدودا در سن ۱۱ سالگی در دهان کودک رویش می‌یابد، لذا بهترین زمان انجام فیشورسیلانت برای دندان شش، از سن شش تا هشت سالگی و برای دندان هفت، از سن ۱۱ تا ۱۳ سالگی و برای دندان‌های آسیای شیری سه تا چهار سالگی است.

می‌توان گفت استفاده از این روش به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها، با توجه به عوارض و درد ناشی از آن در نهایت هزینه زیادی برای خانواده‌ها ندارد. همچنین موجب کاهش هزینه‌های بعدی هم می‌شود.

فیشورسیلانت تراپی بدون درد است و نیاز به تزریق ماده بی‌حسی ندارد. این روش بدون تراش دندان انجام می‌شود، بنابراین دندان سالم و دست نخورده باقی می‌ماند. با فیشورسیلانت می‌توان تا ۸۰ درصد از پوسیدگی سطح جونده دندان پیشگیری کرد.

مدت زمان انجام فیشورسیلانت حدود یک دقیقه است و بلافاصله پس از انجام آن کودک می‌تواند غذا بخورد و مسواک بزند. فیشورسیلانت‌ها می‌توانند سال‌های زیادی (حدود پنج سال) بر روی دندان باقی بمانند، گاهی اوقات به علت جویدن مواد غذای سفت و چسبنده مانند آبنبات، ممکن است از جا کنده و شکسته شوند که در این صورت جهت اصلاح و قرار دادن مواد باید به دندانپزشک مراجعه شود.
منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *